Grote opluchting!!!!!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jita Veeman - WaarBenJij.nu Grote opluchting!!!!!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jita Veeman - WaarBenJij.nu

Grote opluchting!!!!!!

Door: Jita Veeman

Blijf op de hoogte en volg Jita

04 September 2010 | Oeganda, Kampala

Beste lezers, lieve vrienden en familie,

EEN PAK VAN MIJN HART!!!!

Alsjeblieft lees eerst even onderstaand opiniestuk van Ronald Giphart in de Volkskrant van 3 september 2010.

Liefde overwint alles
Een paar weken geleden vond ik in een doos met oude spullen een verstekeling uit het verleden: een NRC Handelsblad van 3 september 1999. Ik zal deze krant hebben gelezen, al stond me van de inhoud helemaal niets meer bij.
‘Jakarta stuurt 1.400 extra troepen naar Oost-Timor, ter bescherming van het personeel van de Verenigde Naties’.
‘Het aantal asielzoekers uit Azerbajdzjan stijgt zo snel dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) de toestroom niet kan bijbenen’.
‘Brinkhorst: snel minder varkens’.
‘Vrede getekend binnen de EU’.
Voorpaginaberichten die zijn verdwenen in de beerput van de tijd. Stel dat ik in 2021 bij het oprollen van een vloerkleed deze Volkskrant terugvind... Hier moet je kijken, zal ik roepen naar mijn vrouw. Weet je nog, 2010, toen al onze kinderen nog thuis woonden, de eredivisie nog bestond en mensen dachten dat social networks de toekomst waren. Op de voorpagina een bericht over de onderhandelingen van de kabinetsformatie.
Kijk, deze man, die met dat gesmolten roggebrood op zijn hoofd, dat was toch Camiel Verhagen? Werd hij niet vrij snel hierna Gouverneur van Limburg? Toen die provincie nog bij Nederland wilde horen. Wat is dat toch met voormalige CDA-coryfeeën dat ze aimabeler werden naarmate hun leeftijd toenam? Verhagen was vroeger toch zo’n katholieke gluiperd, terwijl hij inmiddels directeur is van Amnesty International.
Hier! Mark Rutte, die nog steeds hetzelfde kapsel en dezelfde kleren heeft, maar nog steeds geen vriendin.
En moet je Ab Klink zien, wat een broekie nog! Moeilijk voor te stellen dat er een tijd was waarin zijn leiderschap zich niet automatisch liet gelden.
Weggezakt in de beerput van de tijd
Jezus, weet je wie dit is? Opstelten! Dat zou je nu toch echt niet meer zeggen. Ongelooflijk hoeveel hij is afgevallen. Wat was dat destijds met VVD’ers dat ze zich zo op lijnen stortten? Terpstra, Jorritsma... Volgens mij verscheen het jaar daarna Opsteltens eerste afslankmethode.
En hier, nog met geblondeerd haar: Geert Wilders! Van wanneer is die krant? 3 september 2010. Dat was dus precies acht dagen voordat hij in New York bij Ground Zero zijn Fadila ontmoette! Wat een dag was dat, 11 september. Die mensenmassa, die camera’s, de toespraak van Wilders, en toen dat ene bloedmooie meisje dat plotseling iets naar hem riep vanuit het publiek. Niemand kende haar naam toen nog. Wilders die opkeek, die in de massa de jonge vrouw zocht om haar van repliek te dienen en haar toe te bijten dat ze knettermad was.
Onbevreesd liep Fadila op Wilders af om hem te verleiden tot een discussie. Hij stond zijn mannetje en zij haar vrouwtje, maar wat beiden nooit hadden vermoed: dat liefde alles overwint. Omnia vincit amor. Weet je nog, die blik tussen hen, die vonk, die flits, vastgelegd vanuit tientallen hoeken.
Misschien is het wel het mooiste dat Nederland de wereld heeft gegeven: het huwelijk van Geert en Fadila. De woorden die Geert sprak bij de inzegening in de El Tevhid moskee in Venlo, toegejuicht door zijn aanhang: ‘Liefde maakt niet blind. Ik blijf erop hameren dat we de excessen van de fundamentalistische islam keihard moeten bestrijden, maar moslims als Fadila sluit ik in mijn hart’.
En hoe deze optimistische geest vervolgens over de wereld waaide en overal navolging kreeg. Hoe liefde en respect Nederlandse exportproducten werden... dat hadden we toch op 3 september 2010 niet kunnen bedenken.

"Ronald Giphart, 3 september 2010
De Volkskrant"


Dit keer een wel heel kort verslag wat totaal niets heeft te maken met mijn verblijf in Uganda.
Maar moest even van me laten horen, daar het echt een pak van mijn hart is dat Nederland is behoed voor een enorme verdeeldheid in de samenleving.
Een parlement dat afhankelijk zou worden van een politieke groepering die spot met fundamentele mensenrechten en zelfs aanzet tot discriminatie, brrr, te erg voor woorden.
Heb er zelfs wakker van gelegen dat in mijn eigen vrienden, kennissen en zelfs familiekring op deze partij is gestemd. Kan het natuurlijk op afstand niet zo goed beoordelen, maar waarom wel op de internationale barricaden staan (geheel terecht overigens) als er elders homo's worden gefolterd, maar zelf in eigen land geen actie ondernemen tegen een partij die waarden met voeten treedt en mensen uitsluit.

Ben momenteel bezig met mensen hier in Uganda voor te bereiden om naar Nederland te gaan. Zij moeten sinds enkele jaren een toelatingsexamen doen om uberhaupt toegelaten te kunnen worden tot Nederland. Naast een praktische Nederlandse taaltest moeten ze zich ook voorbereiden op een cultuurtoets. In de voorbereiding neem ik vele actuele zaken onder de loep. Maar wat te zeggen tegen mijn Islamitische cursisten; WEES WELKOM...............????!!!!

Gelukkig dit horrorscenario is van de baan.
Het zal zeker nog een vervolg krijgen en lang nasidderen, maar mijn opluchting voor dit moment is groot. Wil me graag zonder schaamte en met trots Nederlandse noemen.

Een hartelijke goet en om met Giphart's woorden te spreken vooral ook liefdevolle groeten vanuit Uganda.

Jita




Postadres: Jita Veeman
c/o Kigoman Mixed Farm Ltd
P.O. Box 101
Luweero
Uganda

Email: jitaveeman14@hotmail.com

Telefoon: 0900-1230079/81 - (even wachten) 00256702100202# (nummer snel draaien en
afsluiten met een hekje) ( 10 cent per minuut vanuit Nederland)
of
0900-1230279 – (even wachten) 00256702100202# (9 cent per minuut)
Of
0900-4560409 – (even wachten) 00256702100202#

Let op? Kosten veranderen bijna wekelijks. Laatste cijfer van de telefoonnummers van de providers veranderen dan. Dit wordt ook aangegeven als men belt.




  • 04 September 2010 - 08:43

    Janneke Dinkla:

    Dag Jita,

    Lees je verslagen sinds een paar maanden. Geweldig, dat juist jij me wijst op het opiniestuk van Ronald Giphart.

    Liefdevolle groeten uit een eveneens opgelucht Deventer

  • 06 September 2010 - 16:04

    Petra:

    als dit stuk toch eens waarheid kon worden!!
    Liefs

  • 07 September 2010 - 09:40

    Hiske.:

    Lieve Jita,

    Wat goed, dat je dit even van je af hebt geschreven.
    Dat lucht op!
    Ik ben het helemaal met je eens!!!
    De universele mensenrechten verdienen nog meer aandacht;
    niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk.

    Lieve groeten,
    Hiske.

  • 12 September 2010 - 15:33

    Jan En Aly:

    Hallo Jita en Herbert

    Prachtig intervieuw op de radio met jou.
    We hebben genoten.
    Fijn zoals je alles hebt verteld Jita.

    Jan en Aly Letema

  • 15 Oktober 2010 - 19:21

    Jan En Aly:

    Lieve Jita

    Ook even op je site jou feliciteren met je verjaardag. Hopelijk had je een leuke dag.
    Lieve groetjes

    Jan en Aly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jita

Karibu!! Hartelijk welkom op deze site. Eind 2007 heb ik besloten om mijn werkzaamheden als NT2 docent te verruilen voor een vrijwilligersfunctie voor een project in Uganda. Na jarenlang gereisd te hebben, waarbij ik met name vele landen van Afrika bezocht, vond ik de tijd rijp om gedurende langere tijd in Afrika te verblijven. Mijn voornemen werd met name gestimuleerd door mijn Afrikaanse vrienden. Samen leven en werken met de lokale bevolking lijkt me een ware uitdaging om zodoende iets van hun levenskunst te leren. Ik verheug me er dan ook op om mijn voeten weer op het door zon verwarmde Afrikaanse zand te kunnen zetten. Ik nodig je van harte uit om mijn belevenissen via deze site met me te delen. Vragen of opmerkingen zijn welkom. Veel plezier. Een warme groet, Jita

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 100397

Voorgaande reizen:

05 Februari 2008 - 12 December 2015

Mijn verblijf in Uganda

Landen bezocht: