Terug van weggeweest! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jita Veeman - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jita Veeman - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest!

Door: Jita Veeman

Blijf op de hoogte en volg Jita

12 Oktober 2014 | Oeganda, Kampala

Beste allemaal,

Terug van weggeweest zal ik maar zeggen.
Welgeteld twee jaar was ik van de weblog-aardbodem verdwenen.
Er waren verschillende redenen voor. Zowel zakelijk als privé. Enfin, dat zij zo en ik voel nu dat het tijd is om mijn gedachten, ervaringen of zaken die mij bezig houden zo nu en dan weer met jullie te delen.
Mijn enthousiasme wat ik voor iets of iemand voel of mijn zorgen om het een of ander . Gewoon omdat ik ben wie ik ben en ik het soms fijn vind om op afstand en in gedachten toch even bij jullie “aan de keukentafel te zitten” met een lekkere kop thee.

De afgelopen zomer heb ik een geweldige tijd gehad in Nederland, mede dankzij het mooie weer en de vele gezellige afspraken met vrienden en bekenden.
Helaas was mijn terugkomst in Uganda minder geslaagd vanwege enkele teleurstellenden ervaringen, maar gelukkig heb ik na een maand de draad weer opgepakt en heb me laten verleiden om me te storten in de culturele en artistieke wereld van Kampala.

Kampala is sinds enkele jaren het bruisende centrum van Oost-Afrika. En inderdaad bruist de stad van de activiteiten. Zo wordt er sinds enkele jaren elke maand een brochure, Arts 256 (www.facebook.com/ARTS256) , uitgegeven waarin alle culturele en artistieke activiteiten staan vermeld.

Zo kun je in verschillende delen van de stad op Salsa les, kun je Afrikaanse danslessen volgen, zijn er wekelijkse jam sessies voor nieuw opkomend talent, zijn er vele galerieën die maandelijks nieuwe exposities organiseren en zijn er legio cafés en bars met live muziek. Eén van die galerieën, genaamd Afriart galery (www.afriartgallery.org) is onlangs uitgeroepen tot eén van de top tien galerieën in Afrika. Volgende week is er de opening van een expositie van een lokale kunstschilder George Kyeyune.

Zo was ik vorige week zaterdag bij de opening van het Kampala Contemporary Art Festival, wat gedurende de gehele maand oktober bol staat van de activiteiten. (www.klaart.org)
Op de openingsdag werd het boda boda project getoond. Boda boda’s zijn de brommers met “chauffeur”, die je op een snelle en relatief goedkope manier naar alle delen van de stad brengen. Helaas niet altijd zonder gevaar. Maar gedurende deze mobiele expositie heeft men de boda boda’s getransformeerd in innovatieve, experimentele en dynamische kunstwerken. Heel bijzonder.

Zo was ik vorige week vrijdag ook uitgenodigd voor de jaarlijkse Nile Jazz safari (www.nilejazzsafari.com). Een jazzavond met een internationaal karakter waar de upper class van Uganda zich laat zien. Erg indrukwekkend, zeker ook het onderdeel “gezien en gezien worden”. Veel draait toch wel om het uiterlijk vertoon, zo heb ik gemerkt. En de doelgroep die door deze jazz safari wordt aangetrokken laat zich dan ook alleen maar zien op bijeenkomsten waar je diep in de buidel moet tasten. De prijzen voor deze avond varieerden van 160.000 Shs (47 Euro) tot 500.000 Shs. (147 Euro)
Gelukkig had ik een vrijkaartje ontvangen vanwege mijn mede sponsoring (www.fezah.com) van een nieuwe opkomende saxofonist in Uganda, genaamd Michael Kitanda. Bofte ik maar mooi mee en heb zo een hele bijzondere avond gehad.
Met optredens van Michael Kitanda, de Amerikaanse jazz gitarist Norman Brown en de Amerikaanse jazz band Tizer uit San Diego, was het een zeer professionele en spetterende avond. Het publiek is volgens mij nog niet zo zeer gewend aan Jazz, want pas toen R&B zanger Joe Thomas opkwam na de pauze brak men zo’n beetje de tent af en was het voor mij tijd om naar huis te gaan, daar ik toch al genoten had van het jazz spektakel.

Maar de meeste indruk heeft toch wel het Bayimba Festival (www.bayimba.org ) op mij gemaakt. Drie dagen lang van 12 uur in de middag tot 12 uur ‘s nachts is het Nationale Theater met omliggende terreinen omgedoopt in een muzikale en artistieke arena. Opkomend talent, bestaande bandjes, lokale dansgroepen, kunstenaarsprojecten, muzikaal talent uit Uganda en andere Afrikaanse landen; kortom een geweldige culturele belevenis, wat nu alweer voor de 7de keer werd georganiseerd en wat elk jaar meer enthousiast publiek trekt. En met een dagelijkse entree van slechts 2.000 Shs. (60 Eurocent) ook voor iedereen toegankelijk.
Zo loop je op een avond van een breakdance voorstelling buiten het theater binnen om naar de oudste zanger van het land te luisteren, dans je op de mooie ritmische muziek van de Sarabi band uit Kenia of raak je geëmotioneerd door een geweldig optreden van schoolkinderen uit Noord Uganda die met hun traditionele akoestische instrumenten echte talenten blijken te zijn.

Deze 50 kinderen van “Star Education Center” school waren notabe ‘s morgens vroeg vanuit Noord Uganda naar Kampala afgereisd om in de namiddag tijdens het Bayimba festival op te treden. Met al hun inzet en muzikaliteit gaven ze het dolenthousiaste publiek een geweldig optreden. Ikzelf was zo onder de indruk dat ik ze persoonlijk wilde bedanken. Toen bleek dat ze na het optreden zonder versnapering direct in de bus moesten stappen om aan de lange terugreis te beginnen heb ik ze alle 50 spontaan een frisdrankje aangeboden, want dat was wel het minste wat ze verdiend hadden. Mij hadden ze in ieder geval een geweldige namiddag bezorgd.

Aanstaande woensdag heb ik 12 dames uitgenodigd om samen mijn verjaardag te gaan vieren. We gaan eerst gezellig samen eten bij een Indiaas restaurant om vervolgens de avond af te sluiten met een uitvoering van de jazz groep CNIRBS uit Duitsland. Een verjaardag met een internationaal tintje, maar omringd met puur Hollandse dames. Daar verheug ik me op.

Enfin, geniet mee met de foto’s en een enkel filmpje en zie zelf hoe
artistiek Kampala bruist.

Ik wens jullie een fijn najaar toe in goede gezondheid.
En heel fijn dat jullie weer van de partij zijn, wat betreft het lezen van deze website.

Tot een volgende keer.

Groeten,
Jita









  • 13 Oktober 2014 - 07:10

    Petra:

    Wat lief dat je die kids een drankje hebt gegeven!

  • 13 Oktober 2014 - 07:56

    Henske:

    Gezellig dat je de site weer gaat bijhouden...................morgen jarig!
    Hoera Hoera, ik weet hoe dol je op post bent, maar helaas, helemaal vergeten en nu te laat.
    Liefs.

  • 13 Oktober 2014 - 10:01

    Jaap G:

    Morning Jita,
    Jij bent weer volop in aktie, houwe zo !!Moet toch maar eens ter plekke de zaak in ogenschouw nemen !!
    Morgen feestje ! Van harte gefeliciteerd, wens jou nog vele gezonde en gelukkige jaren !
    Groet xxx J.

  • 13 Oktober 2014 - 11:44

    Zwanet:

    Hey Jiet.......... prachtige foto's en geniet ervan.

    Morgen alvast een fijne dag gewenst en alvast eet smakelijk !! Errug gezellig.....

    Blij dat je weer on air bent!!

    Groetjes oet Sibboern xxx

  • 14 Oktober 2014 - 11:24

    Hiske Brouwer:

    Lieve Jita,

    Wat een mooie belevenissen heb je gehad, door je in al die culturele activiteiten te storten.
    Het is als voedsel voor de geest! Je kunt er weer op verder.
    En dan het gebaar naar de kinderen toe, na hun optreden: Helemaal jij!

    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG! Dikke kus van ons beiden.
    Berend en ik wensen, dat het een in alle opzichten goede dag mag zijn!

    En morgen, zo las ik, ga je met 12 Nederlandse vrouwen jouw verjaardag vieren.
    Wat een goed idee van jou en een feestelijk vooruitzicht voor iedereen, om dat gezamenlijk te beleven.
    Alvast heel veel plezier toegewenst!

    VERJAARDAGSGEDICHT VOOR JITA

    Lieve Jita, Jita, Jita,
    vandaag is jouw verjaardag
    zet op die gulle, brede lach
    vier samen La Dolce Vita!

    Vergeet nu alle and're zaken
    in ieder geval voor even
    want er valt wat moois te beleven:
    door je met z'n allen te vermaken.

    Daarom hierbij van harte gefeliciteerd;
    neem je vriendinnen in de arm
    eet, drink en praat je warm
    en jouw dag loopt vast gesmeerd!

    Hiske Brouwer.


    PS. Dit moet ik nog even doorgeven: Ook de hartelijke felicitaties voor jou van Aly Grit.





  • 18 Oktober 2014 - 10:57

    Mirjam:

    Wat heb jij een prachtige schrijfstijl, je had zeker een tien op het vwo?

    Xxx

  • 02 November 2014 - 22:13

    Paul:

    Hartstikke leuk om weer te lezen. Fijn dat er zoveel leuke dingen zijn in Kampala, ik mis dat soms ook maar ieder land heeft zijn voor- en nadelen. Echt schandalig dat die kinderen niets kregen, fijn dat je ze wat te drinken hebt gegeven. gr Paul

  • 18 December 2014 - 14:49

    Geppie Bonnema-Evenga:

    Leuk dat je terug bent Jita las jouw verhalen altijd met veel interesse.
    Ik hoop dat je nog weet wie ik ben (jouw vroegere oppas).
    Ik wens je daar veel succes en alle goeds.
    Geppie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jita

Karibu!! Hartelijk welkom op deze site. Eind 2007 heb ik besloten om mijn werkzaamheden als NT2 docent te verruilen voor een vrijwilligersfunctie voor een project in Uganda. Na jarenlang gereisd te hebben, waarbij ik met name vele landen van Afrika bezocht, vond ik de tijd rijp om gedurende langere tijd in Afrika te verblijven. Mijn voornemen werd met name gestimuleerd door mijn Afrikaanse vrienden. Samen leven en werken met de lokale bevolking lijkt me een ware uitdaging om zodoende iets van hun levenskunst te leren. Ik verheug me er dan ook op om mijn voeten weer op het door zon verwarmde Afrikaanse zand te kunnen zetten. Ik nodig je van harte uit om mijn belevenissen via deze site met me te delen. Vragen of opmerkingen zijn welkom. Veel plezier. Een warme groet, Jita

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1252
Totaal aantal bezoekers 100396

Voorgaande reizen:

05 Februari 2008 - 12 December 2015

Mijn verblijf in Uganda

Landen bezocht: