"Luxe" leven en Basajjansolo school - Reisverslag uit Luwero, Oeganda van Jita Veeman - WaarBenJij.nu "Luxe" leven en Basajjansolo school - Reisverslag uit Luwero, Oeganda van Jita Veeman - WaarBenJij.nu

"Luxe" leven en Basajjansolo school

Door: Jita Veeman

Blijf op de hoogte en volg Jita

06 September 2009 | Oeganda, Luwero

Wobulenzi, 4 september 2009


“Luxe” leven en Basajjansolo school.

Hallo beste bezoekers van deze website,

Fijn dat jullie weer meelezen. Ik probeer mijn woord te houden door regelmatig te schrijven, maar valt niet mee als de stroom het regelmatig af laat weten. Maar vind het zelf veel te leuk om te schrijven.

Simpel en “Luxe” leven:

Het fijne van het leven in Uganda is, dat ik zo enorm kan genieten van vele eenvoudige dingen zoals de “muziek” van de krekels, de altijd vrolijk en veelal dansende kinderen langs de weg wanneer je langsrijdt, de zon die hier elke dag schijnt, spittende oude vrouwtjes in hun tuintjes, groente wat je echt dagelijks ziet groeien als het net geplant is tijdens het regenseizoen of reuzenslakken in onze tuin die ineengestrengeld de liefde bedrijven, wat een werkelijk fascinerend schouwspel is.

Daarnaast heb ik reeds heel wat feestjes gevierd als luxe zaken stap voor stap ons leven vergemakkelijken. In Nederland volstrekt normaal en alleen maar lastig als het niet werkt. Hier een zaligheid en zo geweldig te beseffen dat je er echt van kunt genieten. De stofzuiger bijvoorbeeld, die ik in april, nadat mijn spullen waren aangekomen, weer kon gebruiken na meer dan een jaar met een “broom” (= veger van grassen) te hebben geveegd, waardoor je stof met stof verruild. Stromend water uit de kraan, heel luxe op een toilet zitten in plaats van knielen boven een vaak stinkend gat in de grond of luisteren naar mooie muziek wat uit je geluidsboxen komt nadat er lange tijd geen stroom was en alleen de transistorradio werkte.

Zoals ik ook de vorige keer al schreef, dat we na 4½ maand wachten eindelijk weer water hadden, waardoor we onze boiler aan konden sluiten alsook de wasmachine. Voor het eerst weer onder de douche (weliswaar 10 straaltjes, maar beter iets dan niets) en je kleren schoon zonder bijna een hele dag met de hand te wassen in enkele wasteiltjes. Zalig, zalig!!!!
Basajjansolo school:

Het laatste nieuws is van april, dus hoognodig tijd om jullie weer van schoolnieuws te voorzien. Inmiddels is de tweede termijn van dit schooljaar afgesloten en beginnen we aanstaande maandag met de derde en laatste termijn.

Zoals reeds eerder vermeld is het aantal leerlingen een enorm gegroeid. Van 35 vorig jaar maart naar 160 in april jongstleden. Momenteel hebben we zo’n 135 leerlingen. Ik was al bang dat de groei te snel zou gaan en inderdaad bleek dat veel ouders hun kinderen naar onze school hebben gestuurd, zonder überhaupt schoolgeld te kunnen betalen. Daarmee redden we het natuurlijk niet en bovendien moeten de ouders ook hun verantwoordelijkheid kennen, ook al beseffen we heel goed dat het heel veel gevraagd is van vele arme gezinnen. Het zal zeker ook een rol meespelen dat er bijna altijd blanke vrijwilligers op onze school rondlopen en in de ogen van de Afrikaan betekent dat nu eenmaal “Geld”.

Behalve armoede is de prijsstijging van voedsel en andere levensmiddelen enorm geweest het laatste jaar en juist de arme gezinnen hebben hier zeer onder te lijden. En dan is deze zomer de oogst ook grotendeels mislukt vanwege de enorme droogte, waardoor mensen weinig tot geen eigen verbouwd voedsel hebben. Wij merken het op school ook. Om de pap te bereiden hebben we nu veel meer geld nodig dan begroot, maar we hebben besloten om ons te houden aan de afspraken. Dus geen prijsstijgingen dit jaar.

Alle kinderen (zo’n 18) waarvan de ouders het schoolgeld van afgelopen trimester nog niet volledig hebben voldaan moeten we helaas de eerste schoolweek naar huis sturen. We moeten streng zijn. De hoofdmeester is een geweldige kracht maar heel sociaal en heeft begrip voor bijna elke ouder die met een probleem komt. Ik ben veel strenger en in de stafvergadering hebben we samen met de directie besloten stringenter op te treden. Moet ook, want deze vakantieperiode hebben we de leraren zonder salaris op vakantie moeten sturen. Heel erg, maar men voelt en realiseert zich nu wel dat inning van schoolgelden een wezenlijk onderdeel is van de schoolorganisatie.

Er doceren nu 6 leraressen en 2 leraren op onze school, met 5 klassen. Verder hebben we een dame die de pap en lunch verzorgt en een man die ’s nachts de school en materialen bewaakt. Helaas hebben we afscheid moeten nemen van Madam Agnes van de Baby class. Zij voldeed niet aan onze eisen en haar didactische vaardigheden waren en bleven onder de maat. Ook een nieuwe, jonge en superspontane leerkracht is alweer vertrokken. Een jonge vent met heel veel creatieve ideeën en groot muzikaal talent, maar helaas met veel privéproblemen. Verloor zichzelf in drank en drugs. Waarschijnlijk vanwege traumatische jeugd, zonder ouders. Heel jammer, maar de situatie was onhoudbaar, temeer daar hij ons aanbod om hem te begeleiden afwees.

De school krijgt gelukkig nog steeds heel veel support. Van een Amerikaanse dame die 24 kinderen sponsort, van oud-vrijwilligers uit Finland die 2 leerlingen sponsoren en af en toe schoolmaterialen en snoepgoed toesturen, van een oud-vrijwilligster uit Oostenrijk die een leerlinge financieel ondersteunt in levensonderhoud die geen familie meer heeft om voor haar te zorgen en nu onderdak heeft gekregen bij een ander schoolgezin en natuurlijk van verschillende vrienden en bekenden van mij in Nederland en daarbuiten.
Verder heeft de Nederlandse stichting Musana veel geld gegeven waarmee we een kantoor en lerarenruimte hebben gebouwd, speelmaterialen voor buiten hebben gekocht en een aansluiting op het elektriciteitsnet hebben aangelegd. Het geld is eerst op dus het kantoor en lerarenruimte zijn nog niet gebruiksklaar en is er nog geen stroom. Heb de directie geadviseerd om met donatiegelden projecten helemaal (tot en met gebruik) te financieren. Is een leermoment, maar de bedoelingen waren goed. Gelukkig zijn de kinderen dolblij, want de speeltoestellen worden al volop gebruikt. Geweldig en reuze bedankt Musana
en basisschool de “Violier”.

Donaties:

Graag wil ik Lian en Erik Post, Jeannette van den Brink, Ria Beltman, Jolande Lok, Mevr. Groote Schaarsberg-Reuvekamp, Bert Veeman, Bert en Bernadette de Vries, Inge Lunstroo, Mevr. Reuvekamp-Schutte, Grietel en Do, Koert en Lieneke Joling, Theo en Corrie Visser hartelijk bedanken voor nog een volgend jaar sponsorschap. Waarbij opgemerkt dat de meesten van jullie zelfs extra gelden hebben overgemaakt voor de “schoolpot”. Hartverwarmend om te merken dat jullie jullie sponsorkind nog een schooljaar willen steunen.

Inmiddels worden er 19 kinderen door jullie gesponsord, waarbij ik vooral ook aan de nieuwe sponsors Marion Schepers, Dhr. Pradip en Fred en Tineke Prak “Webale nyo, nyo” (dank je wel) wil zeggen.
Onlangs heb ik alle sponsoren geschreven en gemaild met enkele foto’s van hun sponsorkinderen, dus ik hoop dat jullie ons en jullie sponsorkinderen blijven volgen.

Een erg leuke verrassing was het toen er een pakket met cadeautjes kwam van Ria Beltman voor haar kindje Ahabwe Favour. Het kind was er dolgelukkig mee en de ouders heel dankbaar. Mocht iemand van jullie jullie sponsorkindje ook wat willen toesturen kan en mag dat natuurlijk altijd. Houd wel rekening met de primitieve en eenvoudige omstandigheden waaronder de meeste kinderen leven. Pennen, potloden, schriftjes, gum, puntenslijpers, drinkbekers of foto’s dat is al meer dan geweldig. Ik zorg vervolgens dat het thuis wordt bezorgd en stuur dan per omgaande een foto met het resultaat van ontvangst.

Erg emotioneel was ik met de blijde boodschap dat goede vrienden van mijn vader mij een behoorlijk bedrag overmaakten die ik vervolgens kon verdelen onder de leerkrachten. Inderdaad gaan alle donaties en support naar de school en de leerlingen. De leerkrachten werken heel hard voor een, tot nu toe, schamel salaris, zonder extra support. En dan was er deze maand augustus helemaal geen geld om uit te betalen, zoals hierboven reeds vermeld. Jullie kunnen je voorstelleen hoe blij de leerkrachten met dit gebaar en het geld waren. (voor 10 medewerkers ieder 20% tot 25% van hun maandsalaris) Heel, heel veel dank lieve, gulle gevers!!!!!!! Echt hartverwarmend.

Dank ook voor bestelde kunstkaarten door Dita en Annika Wiersma. Met de opbrengst kan ik weer gelden toevoegen aan de “schoolpot”.

Een dankjewel is ook op zijn plaats aan mijn lieve buurkinderen Ian, Maura, Sacha en Xeres, die heel veel oud speelgoed hebben afgestaan voor onze school. Met enkele dozen vol, die mee konden met de verhuiscontainer, heb ik de kinderen hun ouders en de leerkrachten heel gelukkig gemaakt. Elke dag hebben de jongste kinderen nu een apart speeluurtje om met het speelgoed te leren spelen. Dat moet vooralsnog onder begeleiding daar de meeste kinderen nog nooit echt speelgoed hebben gezien. Heb de school verteld dat mijn buurkinderen een inzameling hebben gehouden, want zoveel speelgoed van 1 gezin, dat is hier echt niet te bevatten.

Bestedingen “schoolpot”: Totaal dit keer maar liefst 820 Euro!!!! (exclusief sponsorgelden)

- verjaardagsgeld voor 2 leerkrachten
- 3 daagse workshop voor 4 leerkrachten voor de Nursery klassen.
- 3 vloermatten om op te spelen
- 3 ordners
- 10 grote notitieboeken voor de lesvoorbereidingen. (moet voor elk uur elke dag!)
- foto’s voor schoolalbum
- 10 stukken zeep, 30 pennen, 72 schriften en 50 potloden als presentjes voor de leerlingen
tijdens de rapportuitreikingen (april en augustus).
- bakstenen voor nieuw klaslokaal.
- witten en sausen van nieuw klaslokaal.
- 80 kartonnen wandkaarten voor huiswerkopdrachten
- markeerstiften, dikke viltstiften, koord voor leskaarten, kopieerpapier, schriften,
schrijfpapier, notitieblocs, fotokopieën, gekleurd schoolkrijt, pennen en potloden.
- maandelijkse betaling aan Madam Aisha voor assistentie in de dagelijkse administratie.
- 5 plastic tuinstoelen voor de leerkrachten en ondersteunend personeel.
- 80 plastic kinderstoeltjes voor de Baby- en Topklas.
- 2 kasten voor de Baby- en Topklas.
- grasmaaien en omspitten van de schoolgrond.
- extra vorken, extra lepels, extra borden zeep, emmers, voorraadboxen, jerrycans,
waterkannen, grote pan (50 liter). Dit alles voor de keuken.
- ophangsystemen in enkele klaslokalen.
- reparatie van Djemba. (kapot gemaakt tijdens Japans vrijwilligerskamp)
- 10 lesboeken Engels voor de P3 klas
- bijdrage voor groot schoolfeest begin september,waarbij alle ouders en dorpshoofden
worden uitgenodigd om de mensen van de vrijwilligerskampen te bedanken. (100 Euro)
- gift aan alle leraren en ondersteunend personeel als blijk van waardering en motivatie.

Dit is o.a. mede mogelijk gemaakt door grote bijdragen van Willy en Joke Lohmann, Gigi Federici en goede vrienden van mijn vader. Maar, “wie het kleine niet deert is het grote niet weerd”. Vandaar heel veel dank aan alle goede en waardevolle gevers. En…. er is nog steeds geld (± 355 Euro) in de schoolpot, want ik ben er heel zuinig mee en besteed het alleen dan wanneer het het dagelijkse lesgeven en de voortgang van de school ondersteunt.

Lieve lezers, Ik heb mijn maximum aan schrijfregels wederom enorm overschreden. Maar er was dit keer veel schoolnieuws wat ik graag met jullie wilde delen. Geaccepteerd?

Volgende keer (over 2 a 3 weken) dan eindelijk leuk en interessant nieuws over onze farm.

Hartelijke groet, ook namens de leerlingen en de leerkrachten,

Jita Veeman

Postadres: Kigoman Mixed Farm Ltd
c/o Jita Veeman
P.O. Box 101
Luweero
Uganda

Emailadres: jitaveeman14@hotmail.com

Telefoon: 09001230078- (even wachten) 00256772418180#
( 8 cent per minuut vanuit Nederland)

N.B. Ook geïnteresseerd in het steunen van het Basajjansolo scholingsproject, neem dan
even contact met me op.






  • 08 September 2009 - 20:31

    Jan En Aly Letema:

    Hallo Jita

    Geweldig om je verhaal weer te lezen en fijn dat mensen je zo ondersteunen.
    Fijn dat je zoveel kindertjes bly kunt maken.
    Groetjes Jan en Aly

  • 17 September 2009 - 19:10

    Jan En Aly Letema:

    Geniet ervan dat je vader er is met Henny
    We wensen jullie een hele fijne tijd samen.
    Jan en Aly

  • 23 September 2009 - 07:59

    Hiske Brouwer:

    Lieve Jita,

    Wat een kracht spreekt er weer uit je berichtgeving!
    Wat ontzettend fijn, dat de school zo goed loopt. Het kost jou en de mensen om je heen veel inspanningen, maar het loont zich!
    Je voelt de blijdschap van de kinderen en de leerkrachten door je verhaal heen.
    Met recht een succesvol project.

    In deze veelheid aan gebeurtenissen en regelingen wens ik jou vooral ook tussendoor de zo noodzakelijke rust.
    En veel beterschap met je schouder!

    Nog even dit:
    Jouw genieten van de 'kleine'dingen in de natuur vind ik heel mooi, net als de wijze, waarop jij ze beschrijft.
    Complimenten.

    Lieve groeten,
    Hiske.

  • 07 Oktober 2009 - 06:37

    Henske:

    Nog 1 weekje en dan ben je ?????.

  • 07 Oktober 2009 - 20:04

    Jan En Aly:

    Hallo Jita

    Vanavond in Journaal nog beelden gezien over Uganda.
    Uiteraard denken we dan ook jou. Fijn dat je hebt genoten dat je vader en Henny in Uganda waren.
    Hopelijk gaat alles goed met jou en Herbert.
    Hartelijke groeten van Jan en Aly Letema

  • 14 Oktober 2009 - 08:55

    Dick:

    hallo jita.

    van harte met je verjaardag.
    maak er mooie dag van.
    ik heb de foto's bekeken.
    je bent goed bezig.en zo te zien geniet je er van.
    met mij gaat het ook weer de goeie kant op.

    groetjes dick. schipborg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jita

Karibu!! Hartelijk welkom op deze site. Eind 2007 heb ik besloten om mijn werkzaamheden als NT2 docent te verruilen voor een vrijwilligersfunctie voor een project in Uganda. Na jarenlang gereisd te hebben, waarbij ik met name vele landen van Afrika bezocht, vond ik de tijd rijp om gedurende langere tijd in Afrika te verblijven. Mijn voornemen werd met name gestimuleerd door mijn Afrikaanse vrienden. Samen leven en werken met de lokale bevolking lijkt me een ware uitdaging om zodoende iets van hun levenskunst te leren. Ik verheug me er dan ook op om mijn voeten weer op het door zon verwarmde Afrikaanse zand te kunnen zetten. Ik nodig je van harte uit om mijn belevenissen via deze site met me te delen. Vragen of opmerkingen zijn welkom. Veel plezier. Een warme groet, Jita

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 5922
Totaal aantal bezoekers 100490

Voorgaande reizen:

05 Februari 2008 - 12 December 2015

Mijn verblijf in Uganda

Landen bezocht: