Jaarverslag Basajjansolo school - Reisverslag uit Luwero, Oeganda van Jita Veeman - WaarBenJij.nu Jaarverslag Basajjansolo school - Reisverslag uit Luwero, Oeganda van Jita Veeman - WaarBenJij.nu

Jaarverslag Basajjansolo school

Door: Jita Veeman

Blijf op de hoogte en volg Jita

22 Januari 2010 | Oeganda, Luwero

Wobulenzi, 21 januari 2010
Jaarverslag 2009 Basajjansolo school

Hallo bezoekers van deze site, vrienden van Basajjansolo,
En opnieuw ga ik een poging wagen. Anderhalve week geleden toetste ik na 4 uur met 1 hand getypt te hebben de laatste zin in van de nieuwe tekst voor deze site, toen er plotsklaps een geheel wit scherm opdook en de tekst nadien niet meer tevoorschijn kwam. Een week van reparatie van de laptop, inbraak in de auto en diefstal van ons internetmodem volgde, met alle bijkomende effecten en sores vandien.
Enfin, de laptop is gerepareerd, een nieuw modem is besteld en betaald (snik, snik), de autosloten zullen volgende week allemaal worden vervangen en gaan we dus weer vol goede moed verder. Helaas was het wachten op betrouwbare stroom de afgelopen dagen het volgende obstakel, maar ook dat behoort tot het verleden en zie hier mijn geheel nieuwe tekst, na enig oponthoud, dan toch nu op jullie computerscherm.
Een beetje laat, maar graag wil ik jullie allen een heel goed, vrolijk, uitdagend en bovenal gezond 2010 toewensen. Ook natuurlijk mede namens Herbert.

Jaaroverzicht Basajjansolo: (sorry, lang maar interessant overzicht)

Ik heb het stokje overgedragen:
Afgelopen december heb ik na twee jaar vrijwilligerswerk afscheid genomen van Basajjansolo, wat betreft mijn dagelijkse en wekelijkse werkzaamheden en taken. Met heel veel plezier heb ik mijn bescheiden steentje bij mogen dragen aan deze school. Zou ik in eerste instantie een half jaar de leerkrachten mee gaan helpen met lesgeven begin 2008, uiteindelijk is het een heel project geworden waarbij ik gedurende het eerste jaar de dagelijkse organisatie van de school op poten heb mogen zetten, zoals een financiele- en onderwijsadministratie. Ook PR en sponsoractiviteiten behoorden daartoe. Met ondersteuning van een leerkracht en de aangetreden hoofdmeester heb ik mijn werkzaamheden parttime vervuld gedurende het afgelopen jaar. En nu is het dan tijd geworden om het stokje over te dragen, daar ik een groot voorstander ben van vrijwilligers- en ontwikkelingswerk waarbij je vooral toewerkt naar zelfstandigheid en onafhankelijkheid van de mensen waarmee je samenwerkt.
Met een goede hoofdleerkracht, een nieuwe administrator, die door mij is ingewerkt en de toezegging van de directeur dat hij vanaf dit jaar een dag in de week zeker aanwezig zal zijn op school, denk ik dat het goed is om mij nu (voorzichtig) terug te trekken. Wel blijf ik verantwoordelijk voor de PR activiteiten en sponsorcontacten en zal zitting nemen in de schoolraad. Want helemaal afscheid nemen kan en wil ik natuurlijk ook niet. Bovendien is het veel te leuk om zelf mijn familie,vrienden en bekenden, die donor of sponsor zijn van onze school op de hoogte te houden.

Positieve ontwikkelingen:
In december 2008 telde de school 74 leerlingen, terwijl afgelopen december 145 kinderen met schoolvakantie gingen. Een behoorlijk groei en daarbij hebben we ons dus razendsnel moeten aanpassen. De school telt nu 5 klassen en zal dit jaar worden uitgebreid met de P4 klas. (Een Primary school heeft in Uganda 7 klassen exclusief de Baby en Top klassen)
Inmiddels bestaat de staf uit 8 docenten, de hoofdleerkracht, een administrateur, een kok en een bewakingsmedewerker. Voorts hoopt de school weer meerdere vrijwilligers te verwelkomen dit jaar. Het afgelopen jaar hebben 3 jonge Finse meiden de school enorm geholpen met hun inzet en enkele gulle donaties van hun Finse vrienden. Kortgeleden is Bonnie uit Nederland gearriveerd en zij zal de komende drie maanden het schoolteam ondersteunen en versterken.
Er is het afgelopen jaar met behulp van Nederlandse, Finse en Japanse donorgelden en vrijwilligers veel gebouwd en is de school uitgebreid met twee klaslokalen (Japanse vrijwilligers), een casco kantoorgebouw voor administratief en onderwijzend personeel(Stichting Musana en basisschool de Violier) en een kookgebouw (Finse donoren).
Tevens beschikken alle klassen nu over al het nodige lesmateriaal, kasten, schoolbanken en stoeltjes met tafels voor de allerkleinsten. Stichting Musana heeft de speeltoestellen buiten bekostigd alsmede de aanleg van de stroomvoorziening. Hartelijk dank hiervoor!
De leraren hebben het afgelopen jaar hard gewerkt en velen met veel enthousiasme ondanks dat ze de helft van het gangbare lerarensalaris hebben verdiend. Daarin zijn we altijd duidelijk geweest dat we als school in opbouw nog geen volledige salarissen kunnen betalen, maar daarentegen wel over alle lesmateriaal beschikken, wat je op geen enkele andere school in Luweero tegenkomt.
We hebben als schoolbestuur afgesproken dat we ons in veel zaken willen onderscheiden en een van de maatregelen is dat het maximale aantal leerlingen per klas niet meer dan 45 zal zijn. Ook zal het straffen van leerlingen (wat heel gebruikelijk is in Afrika) tot een minimum worden beperkt. Ik weet, in onze ogen gaat dat nog lang niet ver genoeg, maar het is voor Afrikaanse begrippen een hele vooruitgang en de ouders waarderen dit enorm. Hopelijk volgen de ouders snel ons voorbeeld op!!!!!
Ook geven we bij elke rapportuitreiking (3x per jaar ) cadeautjes aan de kinderen, die het best hebben gepresteerd, die het schoonst waren, die zich beter moeten wassen, die heel sociaal zijn, die een belofte zijn voor de toekomst en die een steuntje in de rug nodig hebben. Dit wordt enorm gewaardeerd en de trotse ouders komen in grote getale naar deze bijeenkomsten. Als dan de vakanties aanbreken komen de kinderen vaak nog vele dagen naar school om de leerkrachten te helpen met schoonmaken, opruimen etc. Ja, naar school gaan is in Afrika een feest en is de grootste wens van ieder kind.
Een andere goede zorg, waar de ouders heel blij mee zijn, is het feit dat onze school de kinderen tijdens de pauze pap geeft met melk van de schoolkoe en met suiker. Niet gebruikelijk voor vele scholen. Daar vele kinderen vanwege de armoede zonder het nuttigen van ontbijt op school komen, wordt dit enorm gewaardeerd. En Madam Florence is een geweldige kok, die voor de kinderen van de hogere klassen, die ook ’s middags naar school gaan, ook een degelijke lunch serveert.
De kinderen die gesponsord worden wat betreft de schoolgelden zullen vanaf dit jaar zich allemaal op HIV laten testen . Dit in overleg met de ouders, daar geteste mensen/kinderen nu eenmaal beter in het leven staan hier in Afrika, dan ongeteste mensen, ongeacht de uitkomst. Daar willen we als school graag ons steentje aan bijdragen.

Minder positieve ontwikkelingen of verdrietige gebeurtenissen:
Ja, laten we wel zijn, we leven en werken wel in Afrika en daarom zal het jullie niet verbazen als er ook vele zaken nog niet zo gaan zoals dat zou moeten of we zouden willen.
Zo was het afgelopen jaar de samenwerking tussen de leerkrachten niet goed en is dat voor verbetering vatbaar. Ook waren de leerkrachten voor de Baby en Top klas niet bekwaam genoeg, hadden ze hun klassen niet voldoende onder controle en waren ze allesbehalve creatief. Met de eigenaar van de school, de hoofdleerkracht en ik zei de gek hebben we besloten om officiele sollicitatiegesprekken te houden voor bestaande en nieuw docenten. In die fase zitten we nu en al twee vrijdagen organiseren we naast solliciatiegesprekken, ook testen en assessments. Volledig nieuw voor de leerkrachten, maar heel professioneel, daar we mensen van buitenaf de gesprekken en testen laten afnemen. Zelfs het hoofd van de schoolinspectie van Luweero district doet mee aan deze professionele manier (althans voor hier) van werven.
Dat niet alles liep zoals het moest had ook te maken met het feit dat de directeur/eigenaar van de school de laatste twee jaar tijdens schooltijden nooit aanwezig was en zelf zijn geld elders moest verdienen. Ikzelf kon helaas ook slechts 1 of 2 dagen in de week aanwezig zijn het afgelopen jaar en zodoende stond de hoofdleerkracht er vaak alleen voor, terwijl hij ook gewoon de hele dag les gaf. Dat gaat nu gelukkig allemaal veranderen.
De lesvoorbereiding van de leerkrachten was afgelopen jaar ook voor verbetering vatbaar en daar zal aan gewerkt worden door speciale trainingen, studiedagen op school en betere begeleiding. Ook zal er nog meer de nadruk gelegd moeten worden op Engelse onderricht, daar de meeste kinderen nog steeds slecht Engels spreken ten opzichte van de “ontwikkelde” kinderen in Kampala.
Verdriet was er ook zoals de dood van het kindje van onze lerares Madam Justin een week na de geboorte, het weglopen van een leerling, die mishandeld werd door zijn tante (moeder overleden, vader terminaal Aids patient), het vertrek van school van een leerlinge omdat Oma was overleden en ze elders door familie werd ondergebracht en het overlijden van verschillende vaders en moeders als ook broertjes en zusjes, waarbij Aids en Malaria doorgaans de hoofdoorzaak waren. (Las daarnet een Nederlands artikel over een dame die schadevergoeding vroeg van de gemeente omdat ze was uitgegeleden over hondepoep. Ja, een wereld van verschil!)

Donaties en Sponsoren:
Het afgelopen jaar hebben we naast gelden van de stichting Musana (3000 Euro), Finse sponsoren (3700 Euro) en Amerikaanse sponsoren (650 Euro) ook veel liefdevolle giften van mijn familie, vrienden en bekenden in Nederland, Oostenrijk, Duitsland, Italie en India mogen ontvangen. En dan natuurlijk niet te vergeten de sponsorgelden voor het schoolgeld van 20 kinderen. Geweldig was ook de enorme bijdrage van Mr. Croneschool te Oudemolen, waarvan de leerlingen zich uit de naad hebben gelopen om ons te verblijden met een enorme gift!!!
Jullie allen namens het hele schoolteam, leerlingen en ouders hartelijk dank. Webale nnyo,nnyo!!!
Voor de geinteresseerden volgt hier een overzicht:

Donatie sponsorloop Mr. Croneschool te Oudemolen: 2010 €
Prive donaties en sponsorgelden 2476 €
Saldo donaties 2008 247 €
______
Totaal inkomsten: 4733 €

Sponsoring lesgelden van 20 leerlingen 679 €
Schoolboeken en lesboeken (ongeveer 170 stuks!!) 677 €
Kantoormaterialen 60 €
Schoolgebouw, afbouw kantoor, keuken en terrein 1328 €
Keukenmaterialen 40 €
Verjaardagen docenten 24 €
Incentives docenten (spontaan aangeboden) 100 €
Presentjes leerlingen 86 €
Nieuw klasmeubilair, banken, kasten, tafels 683 €
Eindejaarsfeest 83 €
Administratie door leerkracht 44 €
Bijscholing docenten 34 €
Les- klasmaterialen 104 €
Leerlingen- en ouderdagen, incl. maaltijden 100 €
Overige 151 €
Saldo 2009 (voor 2010!!!) 540 €
_______
Totaal uitgaven: 4733 €

Jullie zien dat er echt vele goede dingen met jullie gelden zijn gedaan. Sommige donoren (niet jullie) geven een groot bedrag en willen daar 1 of 2 projecten mee bekostigd zien. Dat is heel fijn en overzichtelijk, maar biedt helaas geen bijdrage aan de dagelijkse gang van zaken. Want wat te doen als er electriciteit wordt aangelegd, maar er geen geld is voor gebruik. Wat te doen als er een kantoor in casco staat wordt gebouwd, maar er geen geld is om het af te bouwen. Nou al dit soort zaken zijn dus met jullie gelden bekostigd. Daarom ben ik ervan overtuigd dat het zinvol en constructief is als je wekelijks, zo niet dagelijks aanwezig kunt zijn om zo van alle zaken op de hoogte te zijn en direkt in kunt springen, daar waar nodig.
Ik voel me enorm dankbaar dat ik namens jullie heb kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de school. Jullie hebben echt het verschil gemaakt en wat zou ik enorm blij zijn als sommigen van jullie ooit de school en de kinderen eens zouden kunnen bezoeken. Jullie zijn meer dan welkom!!! En…….vragen n.a.v. dit overzicht zijn ook altijd welkom.

Projecten:
Het is allemaal natuurlijk wel leuk en aardig al deze hulp en donaties en het draagt enorm bij aan de ontwikkeling van de school en haar leerlingen. Toch….zoals ik al eerder beschreef zullen de school alsmede de ouders t.z.t. beter moeten leren op eigen benen te staan. Gelukkig is daarover nagedacht en zullen er dit jaar een aantal projecten van start gaan. Inmiddels is er al 1 gestart en wel het maken van halskettingen en armbanden van papier. Echt heel mooi om te zien en zal er t.z.t. zeker meer aandacht aan besteden. Andere projecten die op stapel staan zijn: het maken van schoolkrijt, het maken van papieren zakken voor boodschappen en het doneren van geiten, kippen of konijnen aan ouders om zo beter in eigen onderhoud te kunnen voorzien.
In de toekomst moet dit dan resulteren in een situatie dat voor elke ouder die meedoet aan zo’n project een bankrekening geopend gaat worden om zo daadwerkelijk te leren sparen voor schoolgelden en andere belangrijke uitgaven. Tevens wil ik graag een project opzetten om ouders meer en betere voorlichting te geven over familyplanning, daar dat in mijn ogen een van de grootste problemen is van de armoede in Uganda. De president mag dan wel trots zijn op de Ugandes vrouw die een van de meest vruchtbare van de wereld is, maar een gemiddelde van 6,9 kinderen per vrouw in Uganda geeft heel wat extra problemen. Na Niger en Jemen staat Uganda daarmee op de derde plaats!!!!
Lieve mensen, ik zou met veel plezier en enthousiasme nog zoveel meer kunnen vertellen over de school, maar het verslag beslaat inmiddels al zovele pagina’s dat ik het hier eerst graag bij laat. Nogmaals hartelijk dank voor al jullie steun, support en gulle gaven. Mochten jullie nog mensen kennen die graag willen bijdragen aan een kleinschalig project als de onze waarbij er geen Euro’s aan de strijkstok blijven hangen, geef dan alsjeblieft deze informatie door of mijn website/email.
Lieve groet,
Jita

Postadres: Jita Veeman
c/o Kigoman Mixed Farm Ltd
P.O. Box 101
Luweero
Uganda
Email: jitaveeman14@hotmail.com
Telefoon: 09001230079- (even wachten) 00256772418180# (nummer snel draaien en
afsluiten met een hekje) ( 9 cent per minuut vanuit Nederland)

N.B. Excuses voor de mogelijke taalfouten. Was de inspiratie een beetje kwijt nadat ik vorige week al een heel epsitel had geschreven. Na reparatie van de computer heb ik nu een Engelse versie van Office Word 2007. Mocht iemand weten hoe ik dit weer terug kan zetten in het Nederlands, please tell me.

  • 25 Januari 2010 - 15:47

    Kim:

    Hoi Jita,
    Altijd weer leuk om je verhalen te volgen. Hopelijk tot snel.

    Liefs Kim

  • 05 Februari 2010 - 12:28

    Hiske Brouwer:

    Lieve Jita,

    Dank voor de uitgebreide vriendenmail!
    Fantastisch weer om te lezen.
    Daarom ook meteen je website opgezocht om het nieuws over Basajjansolo te lezen.
    Wat is er toch veel gebeurd met de school in de afgelopen twee jaar!
    Jij schrijft in deze over een bescheiden bijdrage van jouw kant, maar ik zou liever over een voortrekkersrol willen spreken, wat betreft jouw aandeel.
    Ik weet zeker, dat de school haar stijgende lijn aan jouw doorzettingsvermogen te danken heeft.
    Ere, die ere toekomt!
    Jij en al die andere hardwerkende mensen:
    Gefeliciteerd met alles, wat jullie al hebben bereikt!

    Heel mooi om in jouw verslag te lezen, dat de straffen minder hard zijn geworden.
    Het duurt natuurlijk een poosje, voordat mensen er van zijn doordrongen, dat een andere wijze van (be)straffen ook helpt, als ze het lange tijd zo anders hebben gedaan, maar het geeft de ouders inzicht en de kinderen positiviteit, om nog beter hun best te doen.
    Dan het cadeautjessysteem bij de uitreiking van de rapporten: Wat geweldig en wat feestelijk!
    Tenslotte ben ik helemaal ontroerd door de ingevoerde regel, om de schoolkinderen in de pauze pap te geven; met melk van de schoolkoe.
    Wat ontzettend mooi!!!
    Een dikke knuffel voor deze mooie geste èn voor deze trouwe melkleverancier!
    (Misschien ook nog wel eens leuk, om op de foto te zetten?)

    Nog even dit:
    Ik zag op een van de foto's de schoolkinderen bezig met het maken van engeltjes.
    De mijne hangt aan het prikbord, zodat ik hem regelmatig tegenkom.
    De zelfgemaakte papieren kralenkettingen zien er trouwens ook prachtig uit!

    Veel succes met je adviserende rol in dit door jou zo goed op gang geholpen schoolproject.
    De school kan trots op je zijn!!!

    Alle goeds en lieve groeten,
    Hiske.

  • 05 Februari 2010 - 12:41

    Willy Lohmann:

    Nog steeds vol bewondering. Veel sterkte, we spreken vaak met anderen over jouw inzet. Zal binnenkort uitgebreider schrijven.

    Vriendelijke groet,

    Joke en Willy

  • 06 Februari 2010 - 15:34

    Rob Van De Schepop:

    Hallo Jita

    het is al weer een poos geleden dat ik op jou site geweest ben maar leuk en goed om jou reisverslagen te lezen.
    gr Rob

  • 06 Februari 2010 - 18:41

    Jan En Aly:

    Hallo Jita

    Weer mooi om je verhaal te lezen. Wat leuk dat er ook meiden uit Finland meewerken aan de school.
    Jij doet veel werk daar Jita, voor de school en voor jullie Farm.
    Goed dat er mensen zijn zoals jij.
    En dan ook nog eens veel type-werk. Knap hoor.
    Groeten aan Herbert en nog veel plezier daar.

    Jan en Aly Letema

  • 06 Februari 2010 - 22:12

    Henske:

    Dikke kus

  • 14 Februari 2010 - 17:10

    Jan En Aly Letema:

    Herbert van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Een hele fijne dag samen met Jita

    Jan en Aly

  • 21 Februari 2010 - 16:13

    Khalid Oudich:

    Hi, ca va ? toujour la nouveux sur les photots vrèment des belles photots. j'espère que tout le monde a bonne etat. bye

  • 30 Maart 2010 - 11:48

    Hiske Brouwer:

    Lieve Jita,

    Even weer op je site gekeken.
    Ik ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Trouwens, wat GEWELDIG dat je bij me bent geweest!
    Heel lief dat je, bij alle drukte, tijd voor me hebt vrijgemaakt.
    Super om je te hebben gezien en gesproken!

    Liefs en groeten aan jou en Herbert,
    take care of yourself,
    Hiske.

  • 30 Maart 2010 - 20:08

    Jan En Aly Letema:

    Hallo Jita

    Al weer terug in Uganda?
    Wat fijn dat je op de verjaardag van je vader was. Een verrassing voor iedereen, maar vooral voor je vader. Wat geweldig.
    Er waren vele tranen.
    Het was een prachtige avond. Ook erg leuk dat je nog even tijd had om bij ons thuis te komen. Is altijd zo fijn je weer terug te zien.
    Groetjes aan Herbert.
    Je zult wel weer druk zijn.

    Lieve groetjes uit Bellingwolde en fijne Paasdagen. Maar is dat wel in Uganda???

    Jan en Aly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jita

Karibu!! Hartelijk welkom op deze site. Eind 2007 heb ik besloten om mijn werkzaamheden als NT2 docent te verruilen voor een vrijwilligersfunctie voor een project in Uganda. Na jarenlang gereisd te hebben, waarbij ik met name vele landen van Afrika bezocht, vond ik de tijd rijp om gedurende langere tijd in Afrika te verblijven. Mijn voornemen werd met name gestimuleerd door mijn Afrikaanse vrienden. Samen leven en werken met de lokale bevolking lijkt me een ware uitdaging om zodoende iets van hun levenskunst te leren. Ik verheug me er dan ook op om mijn voeten weer op het door zon verwarmde Afrikaanse zand te kunnen zetten. Ik nodig je van harte uit om mijn belevenissen via deze site met me te delen. Vragen of opmerkingen zijn welkom. Veel plezier. Een warme groet, Jita

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 100476

Voorgaande reizen:

05 Februari 2008 - 12 December 2015

Mijn verblijf in Uganda

Landen bezocht: